Játékos sertések


2021.03.08.
Játékos sertések
A sertések meg tudják tanulni a joystick használatát video játékhoz. Ezt állapította meg egy friss amerikai kutatás a Purdue Egyetemen végzett Összehasonlító Megismerési Projekt eredményeként. A tanulmányt a szakértők által lektorált Frontiers in Psychology folyóiratban publikálták.

A vizsgálatban 2 Panepinto mikro- és 2 Yorkshire sertés vett részt a joystick-os videojáték-feladatban. Az alanyokat megtanították egy joystick használatára, amely a kurzor mozgását irányította a számítógép monitorján.

Yorkshire és Panepinto ártányok
A tanulmányhoz a tudósok a Hamlet és Omelet nevű Yorkshire ártányokat, valamint az Ebony és Ivory nevű Panepinto ártányokat használták. Az állatokat a Pennsylvania Állami Egyetem campusának fedett létesítményében tartották. A vizsgálat kezdetén mindkét Yorkshire ártány 3 hónapos volt (60 és 63 kg) egy közös kutricában elhelyezve. A Panepinto sertések 24 hónaposak voltak (43 és 50 kg) szintén egy közös kutricában elhelyezve.
A kísérleti berendezés egy IBM 386-os személyi számítógépből, 33 cm-es színes monitorból, 11 cm-es módosított analóg joystick-ból és automatikus jutalom-granulátum adagolóból állt. Valamennyi disznóról megállapították, hogy távollátó, ezért a látáskorlátozottság feloldása érdekében a joystick használatakor a számítógép monitorát körülbelül 45 cm-re helyezték el az alanyok szemétől.
A disznókat megtanították a „joystick” és a „nézd a képernyőt” parancsok megértésére.


A kutatás vezető Dr Candace Croney. - Photo: Penn State College of Agricultural Sciences

Jutalom takarmány granulátum adagolása
Az állatoknak úgy kellett mozgatniuk a kurzort, hogy kapcsolatot létesítsenek a monitoron a véletlenszerűen elhelyezett 3-, 2- vagy 1-falú célpontokkal, és takarmány granulátum jutalmat kaptak, ha a kurzor célba talált. A videófeladat-elsajátítás megkövetelte a feladat fogalmi megértését, valamint a tudatos fizikai teljesítést.
A tudósok azt írták: „Összességében az összes disznó teljesítménye lényegesen meghaladta a véletlen találatot az egyfalú célpontokon, ami azt jelzi, hogy bizonyos mértékben valamennyien felfogták az összefüggést a joystick és a kurzor mozgása között. Az, hogy a disznók olyan szintű sikert értek el a feladat megoldásában, amely lényegesen kívül esik a szokásos viselkedési körükön, önmagában is figyelemre méltó, és jelzi viselkedési és megismerési rugalmasságukat. Emellett figyelemre méltó volt társadalmi motivációjuk is a feladat végrehajtására. ”
Hozzátették: "Ezek az eredmények azt mutatják, hogy a testi adottságok és a látás korlátozottság ellenére a sertések képesek elsajátítani egy joystick-el működtetett videojáték-feladat megoldását."



 


Weboldalunk süti (cookie) fájlokat használ. Ezeket a fájlokat az Ön gépén tárolja a rendszer. A cookie-k személyek azonosítására, látogatási szokásaik követésére nem alkalmasak, szolgáltatásaink biztosításához szükségesek. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába.